Afscheid, Wanderlust, Pamuk en meer...

 
From: "Golflengte" <golflengte@PROTECTED>
Subject: Afscheid, Wanderlust, Pamuk en meer...
Date: September 13th 2017
Golflengte nummer 2, 2017
Afscheid
Wanderlust
Schetsen met Loes Lijmbach
Tuinenfestival: Herman van Veen
Mauritshuis: Zuiderburen
Pamuk
Helden en Passie

Afscheid

Afgelopen weekeinde nam de Spaanse wielrenner Alberto Contador afscheid van het wielerpeloton, zoals dat heet. Hij is door de wielerfans vooral bewonderd en geliefd vanwege zijn aanvalslust, zijn niet aflatende manier om er solistisch van door te gaan, in de hoop op een overwinning. Of dat lukte of niet, dat deed er minder toe, het ging om het doen, om het vertrek uit de groep der favorieten, dikwijls rechtopstaand op de fiets, met zijn typisch lichte tred, en dansant naar boven de berg op, de anderen vooruit. Hij durft te verliezen, zei een journalist, een uniek talent.
De romantiek die daar uit wordt geëvoceerd, de overwinning van het individu ten opzichte van de koele en kille berekenbaarheid van het huidige wielrennen, spreekt miljoenen mensen aan. En of hij wel eens een neusdruppeltje nam om die kruistocht aan te kunnen, dat deed er niet toe. Het gaat om de heldenmoed die iedereen ook wil bezitten, wil volgen, imiteren. De Angliru of de Fuente Dé beklimmen is toch heel wat anders dan naar de fietsenstalling op het station rijden om de trein naar het werk te nemen. Wie heeft niet dat verlangen om boven zichzelf uit te stijgen in een ultieme krachtinspanning?
Dat gevoel herkende tuinontwerper Peter Zaal in wielerlegende Joop Zoetemelk. Hij ontwierp een tuin geïnspireerd door zijn held en mocht Joop zelf daarin ontvangen en rondleiden (foto). Een samenvloeiing van een Nederlands en een Frans landschap, de zonnebloemen van de Tour, de kronkelende weg van de berghellingen. Allemaal bij elkaar in een tuin. Voor Joop, die zei dat hij best zo’n tuin wilde hebben thuis. Maar ja, die tuin stond op de Plantarium beurs, vorige maand, in Boskoop, zoals de foto van Pauline Varkevisser laat zien.

Wanderlust

Dit prachtige woord ‘Wanderlust’ doet denken aan een schilderij van Caspar David Friedrich, een gedicht van Heinrich Seidel of de titelmuziek van George Harrison, maar neen, het is een televisieprogramma, gepresenteerd door de Pools-Belgische filosofe Alicja Gescinska (foto) die praat met spraakmakende persoonlijkheden met diverse filosofische en religieuze achtergrond.
Wanderlust betekent  de drang om te reizen, te ontdekken. Reizen om de wereld te verkennen, andere mensen te ontmoeten en op die manier jezelf en het leven beter te begrijpen. Het gaat in deze programmareeks om de vragen die  Alicja Gescinska in onze plaats stelt, over de verwondering, de wil om te ontdekken. Waarom doet u dit, lijkt ze telkens te vragen en daarmee stelt ze de vraag: wat is de mens?
Noteer dus alvast in uw agenda de volgende acht weken op zondagavond: Wanderlust. Dat is genoeg, dan begrijpt u het. Geen afspraken, geen bezoek. Wanderlust, op CANVAS:

17 september:   de Britse psychiater en schrijver Theodore Dalrymple
24 september:   de Afghaanse journaliste en filmmaakster Nelofer Pazira
1 oktober:   de cisterciënzer-abt van Orval Lode Van Hecke
8 oktober:   de Sloveense filosofe en sociologe Renata Salecl
15 oktober:   de Vlaamse filmmaker Raoul Servais
22 oktober:   de Britse schrijfster Sara Maitland
29 oktober:   de Japanse muzikant en Bach-kenner Masaaki Suzuki
5 november:   de Brits-Amerikaanse auteur Lesley Hazleton

De mooie ogen vol onschuldige interesse en de net iets langer afwachtende houding van Alicja Gescinska  zullen u meevoeren in ontdekkingstochten van zaken waar u het bestaan niet zo van vermoedde.

Schetsen met Loes Lijmbach

In deze tijd van computerpresentaties die op elkaar lijken, 3D projecties die geen ware indruk geven of fotomontages die misleiden, staan de ontwerpers die met enkele juiste en krachtige lijnen een precies geraakte sfeer kunnen weergeven, het sterkst in de schoenen.
Die kunst van het schetsen en tekenen wordt helaas niet veel onderwezen en komt te weinig aan bod in de opleidingen. Niet meer van deze tijd, wordt er dikwijls geroepen.
Toch is de lijn die getrokken wordt en het beeld van een tuin of een landschap oproept, de essentie van een plant raakt het gevolg van dat wat het oog heeft geregistreerd en de geest heeft uitgekozen. Het is meestal een gevolg van een techniek en niet zozeer een talent. Men kan er aan werken. Landschapsarchitecte Loes Lijmbach leert ons dat vanaf vrijdag 22 september aanstaande. In drie vrijdagen opent zij de ogen en leert eerst om te kijken en daaruit te noteren. Drie dagen waarin ze allerlei technieken overbrengt en iedereen over zichzelf versteld doet staan.
Bovenstaand schetsje maakte zij in minder dan een minuutje, staande met het schetspapier op de knie en een afgebroken dood takje en een bekertje inkt in de andere hand.
Dan gaat een ontwerp leven. Wilt u meer weten kijk op ontwerpinstituut.nl/scherpkijkers.htm of vraag de studiegids op.

Tuinenfestival: Herman van Veen

Een poëet, een dichter, met stoute onschuld in zijn kijk op de wereld. Die wondermooie stem neemt ons mee, overal naar toe, waar hij ook maar wil, we geven ons aan hem over. Hij zal vertellen, verhalen, bezingen. Hij zal fluisteren en zijn mimiek tot de kleinste millimeter terugbrengen, miniem, intiem. Dan weer zal hij met grote openzwaaiende armen een levensgevoel theatraal bezingen, zoals alleen een klassiek geschoolde zanger dat kan, een man van het theater. Zijn voorstelling is een doorlopend verhaal, waarin hij zelf van de ene verwondering in de andere rolt om die vervolgens dan weer zelf te becommentariëren. Hij zingt en speelt, hij is een pantomimist en een poesjenel, een Harlekijn uit de commedia dell’ arte en dan weer in ernst Herman van Veen.
Zo schreven wij over zijn voorstelling in het Parijse Espace Cardin. Bijzonder blij en trots is het Tuinenfestival Appeltern dat Herman van Veen (1945) centraal zal staan als thema voor de editie van 2018.
Op maandag 25 september staat om 14u00 een ontmoeting met deze kunstenaar op het programma, waarbij de deelnemers ieder een persoonlijke vraag kunnen stellen aan de kunstenaar. Die vraag vormt het criterium om deel te nemen en moet op voorhand worden ingediend. Al deze vragen tezamen zullen hem worden voorgelegd zodat hij zich kan voorbereiden op de diverse aspecten.

Wilt u hieraan deelnemen of meer weten, kijk verder op de Appeltern website.

Mauritshuis: Zuiderburen

Beter een goede buur dan een verre vriend. Afgelopen weekeinde opende de tentoonstelling ‘Portretten uit Vlaanderen 1400-1700’ die tot 14 januari 2018  in het Mauritshuis in Den Haag het verhaal vertelt van de Vlaamse portretkunst aan de hand van een keuze uit de beste Vlaamse portretten van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA).
In de Zuidelijke Nederlanden (het huidige België) zijn tussen 1400 en 1700 prachtige portretten geschilderd. Edellieden en rijke burgers lieten zich graag vereeuwigen door de beste Vlaamse kunstenaars van hun tijd. Deze portretten maken nog altijd grote indruk. Ze zijn vaak zo geraffineerd geschilderd door onze zuiderburen dat ze ook na al die eeuwen nog springlevend lijken.
De expositie toont belangrijke werken van Rogier van der Weyden, Hans Memling, Pieter Pourbus, Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck. Bijzonder is dat bijna alle geportretteerden geïdentificeerd kunnen worden. Zo leert de bezoeker niet alleen de kunstenaars kennen, maar ook de personen die zij hebben geportretteerd.
Speciaal voor deze tentoonstelling werd het bijzondere portret van Abraham Grapheus door de Antwerpse portretschilder Cornelis de Vos gerestaureerd. De hele expositie is in een sobere en open opstelling neergezet, alsof de curatoren willen benadrukken dat het om de schilderijen en hun verhalen gaat en om niets anders. Van het geheel is een prachtig uitgevoerde catalogus te koop in het museum. Kijk voor de praktische details op de website.

Pamuk

"De stilte van de sneeuw, dacht de man die direct achter de chauffeur van de bus zat. Als dit het begin van een gedicht was geweest, zou hij het gevoel in hem benoemd hebben als ‘de stilte van de sneeuw'." …. Dit is de openingszin van de roman ‘Sneeuw’, van de Turkse schrijver Orhan Pamuk (1952).
Hij is vergeleken met grote vertellers als Marcel Proust, James Joyce, Umberto Eco of Jorge-Luis Borges. In 2006 ontving hij als eerste Turkse schrijver de Nobelprijs voor Literatuur.
Zijn rijke oeuvre telt uitsluitend klassiekers, zoals Het zwarte boek, Ik heet Karmozijn, Sneeuw en Het museum van de onschuld, die in meer dan 50 talen werden vertaald. Zijn nieuwste, fel maatschappijkritische roman De vrouw met het rode haar gaat over de vriendschap tussen een puttengraver en zijn leerling, een grote liefde en een tragisch verlies. Over het Oosten en het Westen, over traditie en de moderne wereld, over onschuld en moord. Op zaterdag 23 september gaat Pamuk in de Lutherse Kerk, Den Haag in gesprek met Chris Keulemans in kader van BorderKitchen. Wilt u meer weten snuffel dan eens rond op de website, waar het hele festival op vermeld staat.

Helden en Passie

De volgende weken vindt een mooie serie van vijf lezingen plaats tijdens de 1e studieperiode van het nieuwe studiejaar van  Hogeschool VHL - Opleiding Tuin- en Landschapsinrichting  te Velp. Telkens op donderdagavond start om 19u00 in Collegezaal D004 een lezing met als titel ‘Helden en Passie, over inspiratiebronnen voor de Tuin- en Landschapsontwerper’. De sprekers zullen in het bijzonder in gaan op de wijze waarop ontwerpers elkaar, van generatie op generatie (of binnen één enkele generatie), inspireren en beïnvloeden. Het belooft een boeiende en gevarieerde en inspirerende lezingenreeks te worden. De lezingen zijn in het Engels en worden gegeven door Sylvia Karres, 14 september, (mede-)oprichter en mededirecteur van Karres + Brands landscape architecture and urban planning. Een bureau met veel ervaring en een indrukwekkende lijst van (inter)nationale projecten. Bruno Doedens, 21 september, heeft zich als landschapsarchitect na de oprichting van het bureau DS Landschapsarchitecten toegelegd op bijzondere projecten die zich richten op landschapskunst en landschapstheater. Ivar Branderhorst, 28 september, is landschapsontwerper, stedenbouwkundige en partner van het bureau Ziegler-Branderhorst. Een bureau met een sterk integrale benadering van landschap, stedenbouw en architectuur. Anet Scholma, 5 oktober, is directeur van buro Mien Ruys. Het ontwerpen met beplanting is een belangrijk onderdeel van de burofilosofie. Uiteraard geïnspireerd op het werk van Mien Ruys, één van bekende pioniers van de moderne tuinarchitectuur.  Entree is gratis.

 
Klik hier voor een
gratis abonnement op Golflengte.
Klik hier voor voorgaande edities.
© 2017 Copyright Michel Lafaille, Tiel - Alle rechten voorbehouden  
Golflengte is een tweewekelijkse uitgave van Michel Lafaille, met eigen redactie en fotografie.
Techniek Eva Laurijssens van Engelenhoven.
U kunt zich gratis abonneren of uw e-mailadres (example@PROTECTED) wijzigen door hier te klikken.
 
 
  • This mailing list is a public mailing list - anyone may join or leave, at any time.
  • This mailing list is announce-only.

Door u aan te melden op deze verzendlijst ontvangt u GRATIS een tweewekelijkse nieuwsbrief per e-mail.

Privacy Policy:

Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en niet aan anderen ter beschikking gesteld.