Dahlia, Wanderlust 2, Gouden Potlood en meer...

 
From: "Golflengte" <golflengte@PROTECTED>
Subject: Dahlia, Wanderlust 2, Gouden Potlood en meer...
Date: September 26th 2017
Golflengte nummer 3, 2017
Dahlia
Wanderlust 2
Gouden Potlood
Dutch Design Week
Festival Lausanne Jardins
Cartier Bresson en Musée Picasso in Parijs

Dahlia

Er is iets raars met de dahlia. Het is een oer-Hollandse bloem en toch komt ze uit Mexico. De naam van de plant is dahlia, naar de Zweedse botanicus Anders Dahl, hetgeen misleidend is want naar hun uiterlijk zouden deze planten eerder Vuurwerk of Spetter genoemd moeten worden, zo levenslustig is hun verschijning. Officieel bloeien ze in de zomermaanden, zo’n beetje vanaf begin juli, naar gelang de zomerwarmte van dat jaar. Maar ook dat is verwarrend, want in die maanden ziet men ze amper staan. Ze lijken op te lossen in het blote licht van de zomer, dat hoog en wit over het landschap en de tuinen hangt.
Maar dan, in de gouden atmosfeer van de herfstdagen vallen ze plots in het oog en zijn ze ineens overal in de straten, in alle tuinen, in de borders, tussen de struiken, achter de hagen. En altijd staan ze in het tegenlicht en lijkt het wel of de zon bewust achter ze gaat hangen om ze te belichten zodat hun zoetwarme kleuren mooier uitglanzen, verzachten, vermiljoenen, verkobolten en verklaberren, mochten die woorden hebben bestaan. Inderdaad in onze wereld niet, maar in die van de dahlia’s wel. Daar vertijdt de zomer op een andere manier, daar vergaan de dagen alsof ze verwasemen in de gloed van het najaar en niet als cijfers van een maand. Het is alsof de bloemen als taak hebben het leven te verwarmen, te ontroeren, te gloriëren tot in het uiteinde van hun kunnen, om dan, als de vogels zich groeperen en langzaam het land verlaten, nog voor de winterkou zal komen, dan ook te verdwijnen, opeens, zoals een goed verhaal dat plotseling stopt, om zich onder de grond terug te trekken in hun wortelknollen om alle levenssap te sparen tot de volgende zomer.
Wek ze volgend jaar niet te vroeg, de dahlia’s, neen zeker niet. Het zijn geen vroege zomergasten die de warmte van de zon in hun kleuren willen weerkaatsen. Neen, laat ze komen als de zomer al overtijd is geworden, want ze worden geboren als rijpe vrouwen de dahlia’s, volwassen vanaf hun eerste dag, vol en sensueel maar met de onschuld van een meisje dat nog kniekousen draagt.

Wanderlust 2

En? Gekeken? Kan ze niet mooi wachten? Zou u niet willen dat er iemand zo op u zou wachten als u probeerde uw gedachten te formuleren, of in een vergadering uw best deed om een idee onder woorden te brengen? Wat een aandacht voor de medemens heeft  presentatrice, filosofe Alicja Gescinska, van het televisieprogramma ‘Wanderlust’.
U hoeft het niet eens te zijn met haar gasten, die heel uiteenlopend zijn gekozen. Maar zoals zij luistert naar ze, lijkt het of de gasten in haar kuil vallen en iets zeggen waar ze zelf van schrikken en nog eens over moeten nadenken.
Daarnaast kunt u genieten van de opzet van het programma, met heel concrete shots van dingen die er in de kamer of de omgeving zijn, als kleine concrete stillevens. Daarnaast is er die langzame muziek, die als het ware de zaak telkens weer in gang trekt. Sfeervol en toch dynamisch. Met af en toe een klein verborgen pareltje erin, zoals Nick Drake, Max Richter of Goldmund. Het programma heeft die muziek geplaatst op de website van CANVAS. Op die pagina vindt u per aflevering (ook die van het eerste seizoen) een link naar een playlist in Spotify waar de gebruikte muziek te beluisteren valt. Muziek om bij weg te dromen, als u ze zo integraal beluistert. U kiest uw favoriete uitzending, klikt op de foto en de link opent vanzelf. Veel luisterplezier.

Gouden Potlood

Op de foto herkent u misschien het kunstenaarsechtpaar Adelheid en Huub Kortekaas. Zij waren afgelopen weekeinde de enthousiaste ambassadeurs van de tuin van ontwerpster Laura Knoops in het Appeltern Tuinenfestival. Zij kwamen, net als alle andere ambassadeurs van de festivaltuinen, vertellen waarom het publiek voor hun tuin moest kiezen. Want er werden drie Gouden Potloden aangeduid door het aanwezige publiek. Dat  bestond uit een mix van diverse gasten, collega ontwerpers, genodigden, mensen uit de groene wereld, leveranciers, hoveniers, enzovoort. Hoe vang je die tezamen? Wel, zij hebben de juiste woorden gevonden, want Laura’s tuin ‘Gevangen in Schaamte’ won twee van de drie categorieën: ‘Beste Ontwerp’ en ‘Meest Inspirerende Tuin’. De derde prijs, ‘Innovatief Materiaalgebruik en beplanting’ ging naar de tuin ‘Doorkijk’ van ontwerpster Angelique Nossent. De tuinen zijn nog de hele herfst te zien in het tuinenpark Appeltern.
Voor 2018 is Herman van Veen als thema gekozen, de eerste keer dat een levend personage centraal zal staan. De kunstenaar opent in mei 2018 de negende editie. Geïnteresseerden kunnen zich nog melden, want midden oktober staat een persoonlijke kennismaking met de zanger/schrijver/schilder op het programma.

Dutch Design Week

Met de keuze voor ‘Stretch’ wil de organisatie achter Dutch Design Foundation zowel deelnemers als publiek stimuleren om zich in te spannen en zich buiten de comfort zone te wagen.
Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation, licht toe: "De wereld van vandaag is complex en er liggen grote uitdagingen. Ontwerpers hebben revolutionaire ideeën en innovatieve oplossingen voor de toekomst. Soms inspirerend, soms confronterend. Dutch design is in die zin yoga voor de hersenen. Rekoefeningen voor wie niet vast wil roesten."
‘Stretch’ is de essentie van design. Door de geest te stretchen ontstaat ruimte om te innoveren. Om te veranderen van richting, van werkwijze, van omgeving en van visie op de wereld. Om over grenzen heen te gaan en de nieuwe standaard te definiëren.
Sinds 2012 bepaalt DDW een thema voor de week. Deze thema’s zijn de basis van de jaarlijkse publiekscampagnes van het evenement, en vormen het vertrekpunt van waaruit ontwerpers, bedrijven en andere deelnemers inhoud geven aan onder meer exposities, presentaties en bijeenkomsten.
De organisatie verwacht dit jaar 2500 deelnemers, die verspreid over 100 locaties werk en concepten presenteren. In september is het complete programma bekend. De eerste onderdelen staan inmiddels online. Hoogtepunten zijn de Graduation Show van Design Academy Eindhoven, de uitreiking van de jaarlijkse Dutch Design Awards en Dutch Invertuals. Ook het Van Abbemuseum, Kazerne, MU, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Piet Hein Eek, Sectie-C, TAC en Yksi organiseren dit jaar weer tentoonstellingen. Het Klokgebouw (onder artdirectorschap van Overtreders W) biedt dit jaar onder meer plaats aan Mind the Step van de Technische Universiteiten Eindhoven, Delft en Twente. Blik alvast vooruit op www.ddw.nl.
De 16e Dutch Design Week (DDW) vindt plaats van zaterdag 21 t/m zondag 29 oktober in Eindhoven.

Festival Lausanne Jardins

De zesde editie van het Zwitserse stadsfestival ‘Lausanne Jardins’ heeft plaats in de zomer van 2019 (negentien). Het Festival lanceert een internationale oproep voor tuinarchitecten en ontwerpers voor de aanleg van een tijdelijke stadstuin. Kandidaten kunnen zich tot 29 september 2017 aanmelden.
Lausanne Jardins is een driejaarlijks stadsfestival in het Zwitserse Lausanne waarbij voor de duur van een zomer tijdelijk hedendaagse stadstuinen worden aangelegd langs straten en pleinen, op gebouwen, in parken en op verwaarloosde stukjes van de stad. Bedoeling is om een reflectie op gang te brengen over hedendaags stadsgroen.
Alle informatie, in het Frans of het Engels, over het festival en de internationale oproep vindt u op de website van Lausanne Jardins.
Op de foto een beeld uit het Parc de l'Elysée, Lausanne. Heeft er niets mee te maken maar is ook mooi en altijd te zien.

Cartier Bresson en Musée Picasso in Parijs

Ieder doet het op zijn eigen manier, maar allebei reden voor een extra reisje naar Parijs. Het persdossier van het Musée Picasso is 68 pagina’s, dat van het Centre Cartier Bresson is 1 pagina. Bovenstaande foto van Raymond Depardon is er te zien in de tentoonstelling Traverser, nog tot 17 december 2017. De foto heet Glasgow, Scotland, 1980.
Hij is zowel schrijver, fotograaf als filmregisseur en dat schijnt hem goed af te gaan. Deze tentoonstelling hangt aan vier thema’s:  La terre natale [geboorteland] welk in dialoog staat met Le voyage [de reis] en La douleur [pijn] welk in gesprek gaat met L’enfermement [opsluiting]. Daar moeten we het als informatie mee doen.
Heel wat anders is Picasso 1932, in het Musée Picasso in Parijs, georganiseerd met het Tate Modern uit Londen (en die kunnen er ook wat van). Te zien vanaf 10 oktober aanstaande en groots in de publiciteit aanwezig. Het zal voor het eerst zijn dat zoveel werken van de meester tezamen te zien zullen zijn. De subtitel van de expositie is ‘Année erotique’ en dat zal ongetwijfeld ook op de fantasie van veel bezoekers inspelen, waardoor ze dus bezoeker willen worden. Hoort u het al in gedachten: "Zoon, ik denk dat jij en ik maar eens naar een museum moeten gaan, je moet tenslotte de klassiekers kennen, Picasso en zo...".
We zullen hier dus zeker op terugkomen.

 
Klik hier voor een
gratis abonnement op Golflengte.
Klik hier voor voorgaande edities.
© 2017 Copyright Michel Lafaille, Tiel - Alle rechten voorbehouden  
Golflengte is een tweewekelijkse uitgave van Michel Lafaille, met eigen redactie en fotografie.
Techniek Eva Laurijssens van Engelenhoven.
U kunt zich gratis abonneren of uw e-mailadres (example@PROTECTED) wijzigen door hier te klikken.
 
`
  • This mailing list is a public mailing list - anyone may join or leave, at any time.
  • This mailing list is announce-only.

Door u aan te melden op deze verzendlijst ontvangt u GRATIS een tweewekelijkse nieuwsbrief per e-mail.

Privacy Policy:

Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en niet aan anderen ter beschikking gesteld.