Gestaltung, Gouden Mispel, en meer...

 
From: "Golflengte" <golflengte@PROTECTED>
Subject: Gestaltung, Gouden Mispel, en meer...
Date: November 8th 2017
Golflengte nummer 6, 2017
Gestaltung
Nederlanders in Barbizon
Jongkind & vrienden
Gouden Mispel
De generatie die nog tekende
Allerlaatste keer Ontwerpkunde

Gestaltung

Gestaltung is de som der delen in een samenhang, waarin datgene, wat aan een deel van het geheel gebeurt, bepaald wordt door innerlijke structuurwetten van het geheel. In de gestalte komt de identiteit der dingen naar voren.  Er komt nog iets extra bij wat er zonet nog niet was en wat je niet kunt kopen. Wat het geheel vervolmaakt en de andere zaken de reden geeft waarom ze er ook zijn.
In de gestaltpsychologie bestaat het ‘principe van geslotenheid’, waarmee gezegd wordt dat wij geneigd zijn om losse stimuli in onze waarneming samen te voegen tot een gesloten geheel, zelfs als we daarvoor ontbrekende elementen moeten aanvullen. Dát is misschien wat goede tuinarchitectuur is, een samensmelting van de elementen tot een geheel.
Ik moest er aan denken toen ik de tuin zag van Buro Sant en Co in museum De Mesdag Collectie in Den Haag. Ik kende het ontwerp want zij werkten er aan toen ik stage liep bij Santhagens. Nu lag het ontwerp als tuin voor me. In al zijn waarheid, open en totaal, als een welkom. Zoals alleen een tuin dat kan zijn.

Nederlanders in Barbizon

Juist, we hadden het over de Nederlanders in Parijs, maar enkele gingen nog 60 kilometer verder, naar het bos van Fontainebleau, en vestigden zich in het dorpje Barbizon. Kunstenaars als Jacob Maris, Jozef Israëls en Jan Hendrik Weissenbruch gingen daar het Franse landschap schilderen, met de Franse schilders. De nieuwe waardering voor het ongerepte landschap leidde er ook toe dat kunstenaars in Nederland op zoek gingen naar schilderachtige plekken. De Haagse School was geboren, met plekken als Laren, Oosterbeek, Wolfheze.
In museum De Mesdag Collectie is een extra dimensie van die Frans-Nederlandse samenwerking te zien in een fijne tentoonstelling. Eigenlijk hoort ze bij de expositie van het Van Gogh Museum en gaat er ook samen mee naar Parijs, straks in 2018. Nu apart te genieten, omdat het toch wat intiemer blijft, niet zo overweldigend als de meesters die in Amsterdam hangen.
Hierboven een werk van Johan Hendrik Weissenbruch, Huis van Millet te Barbizon uit 1900 dat tevens als affiche overal in de stad te zien is. Een goede keuze, want het vertelt tegelijk over diens bewondering voor de boerenschilder Millet (die ook grote invloed op Van Gogh had) én over het buiten schilderen in de grootst mogelijke eenvoud van stijl. Landelijk, snel neergezet, effectvol.
In de tentoonstelling zijn verder werken van Fauve, Maris, Millet en Daubigny te zien.

Jongkind & vrienden

Dan maar even verder in deze reeks, want er is een derde tentoonstelling die het gehele beeld compleet maakt, namelijk over Johan Barthold Jongkind (1819-1891). Een sleutelfiguur in de schilderkunst van de 19de eeuw. Een pionier van het impressionisme. Hij werd geboren in Nederland, maar woonde het grootste deel van zijn leven in Frankrijk. Daar raakte hij bevriend met kunstenaars als Monet, Sisley, Boudin, Daubigny en Pissarro. Monet zei niets minder dan dat Jongkind hem had leren kijken: "Hij zorgde voor de opleiding van mijn oog" en Eduard Manet, die nu in Wuppertal te zien is, noemde hem ‘de vader van het moderne landschap’. En nu wij weer.
Het loont dus de moeite een tocht naar Dordrecht te plannen, waar u trouwens de Jongkind-wandeling door de stad kunt maken langs plekjes van Dordrecht aan de hand van de schilderijen van Jongkind en zijn vrienden. De gratis routekaart voor de stadswandeling is af te halen bij de balie van het museum of te downloaden op de website. Daar is natuurlijk meer info te vinden over de expositie van Jongkind samen met werk van bevriende kunstenaars, waaronder enkele belangrijke impressionisten. Thema's in de tentoonstelling zijn Jongkinds beginjaren in Den Haag, de jaren aan de Normandische kust en de periode in Parijs. De schilderijen van Jongkinds geliefde Dordrecht en omgeving zijn uiteraard ook te zien. Daarnaast toont een kleine selectie aquarellen de virtuositeit van zijn vlugge, rake penseelstreek. Veel van de getoonde werken zijn voor het eerst te zien in Nederland, waarvan een deel afkomstig is uit particuliere collecties. Te zien t/m 27 mei 2018. Lekker lang, dus geen excuses als u niet gaat.

Gouden Mispel

Vereniging Nederlands Cultuurlandschap organiseert op donderdagmiddag 14 december de uitreiking van de Gouden Mispel 2017. Deze prijs is gericht op de natuurbescherming en -ontwikkeling binnen het cultuurlandschap.
De Gouden Mispel wordt elk jaar uitgereikt aan 3 personen of organisaties die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de bescherming of ontwikkeling van het Nederlands cultuurlandschap. De mispel is als symbool gekozen omdat deze bomen zich alleen spontaan vestigen in eeuwenoude houtwallen, heggen en andere landschapselementen.
Voor de feestelijke gelegenheid is Slot Doddendael als locatie gekozen. Dit middeleeuws kasteeltje vlakbij Nijmegen ligt in het mooie Land van Maas en Waal. In deze unieke setting worden niet alleen de prijswinnaars gepresenteerd, maar is er ook een feestelijk programma met bijzondere intermezzo’s, lekkere versnaperingen.
Aanmelden voor 3 december uw aanmelding via deze website. Op de foto de mispel van het Openluchtmuseum te Arnhem.

De generatie die nog tekende

Het Vlaams Architectuurinstituut brengt de reizende tentoonstelling ‘Drawing ambience: Alvin Boyarsky and the Architectural Association’ naar cultuurhuis deSingel in Antwerpen. Na New York en Berlijn is nu daar de unieke collectie architectuurtekeningen van architect en mentor Alvin Boyarsky bewonderen, tot 14 januari 2018.
In de tentoonstelling is vroeg werk te zien van architecten wiens namen gelezen kunnen worden als de ‘Who’s who’ van de hedendaagse architectuur, zoals Frank Gehry, Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Rem Koolhaas en Bernard Tschumi. Ze biedt een blik in hun ideeënwereld uitgedrukt in de vorm van tekeningen. Voor Alvin Boyarsky was tekenen niet alleen een middel om te ontwerpen of te presenteren, maar vooral ook een vorm van architectuur.
De Zeitgeist van de tweede helft van de 20ste eeuw is terug te vinden in de geëxposeerde werken, waarvan de meeste dateren van de jaren 1970 en 80. Het was een tijd waarin de internationale oriëntatie van de Architectural Association School of Architecture (AA), gekoppeld aan een groeiende interesse in tekenen, een frisse impuls gaf aan de zoektocht naar een nieuwe architecturale taal.
Afbeelding is werk van Zaha Hadid, The World (89 Degrees), 1984.

Allerlaatste keer Ontwerpkunde

Dit is het moment om deel te nemen aan de cursus ‘Ontwerpkunde voor tuin en park’.
Want Michel Lafaille zal voor de laatste keer deze lessen geven. Start is op donderdag 23 november aanstaande.  Daarna stopt hij als docent. Tot nu hebben 193 cursisten deelgenomen aan de opleiding, een substantieel aantal, bestaande uit tuinontwerpers, ontwerpende hoveniers en gemeentelijke groenverantwoordelijken.
Deze tien donderdagen lopen gedurende de wintermaanden t/m donderdag 15 februari 2018, met een onderbreking tijdens de jaarwisseling. Ze vormen samen een opbouwende reeks die tot beter inzicht in de ontwerpaanpak leidt, een methodiek brengt en trefzekerheid in de beslissingen. Buiten de tien lesdagen is er geen studiebelasting, alle oefeningen gebeuren in ateliervorm tijdens de cursus. Deze laatste reeks kan voor u een reden zijn te beslissen mee te doen aan de cursus.
Wilt u alle praktische info, stuur een e-mail naar info@PROTECTED, waarop u de studiegids toegestuurd krijgt.

 
Klik hier voor een
gratis abonnement op Golflengte.
Klik hier voor voorgaande edities.
© 2017 Copyright Michel Lafaille, Tiel - Alle rechten voorbehouden  
Golflengte is een tweewekelijkse uitgave van Michel Lafaille, met eigen redactie en fotografie.
Techniek Eva Laurijssens van Engelenhoven.
U kunt zich gratis abonneren of uw e-mailadres (example@PROTECTED) wijzigen door hier te klikken.
 
  • This mailing list is a public mailing list - anyone may join or leave, at any time.
  • This mailing list is announce-only.

Door u aan te melden op deze verzendlijst ontvangt u GRATIS een tweewekelijkse nieuwsbrief per e-mail.

Privacy Policy:

Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en niet aan anderen ter beschikking gesteld.